Pripravované zmeny v mestskej hromadnej doprave (MHD) v Prievidzi a Bojniciach sú vyústením viacerých aspektov. Na jednej strane stoja požiadavky občanov, na druhej nevyhnutnosť optimalizácie prepravných trás pri zabezpečení ich efektívnosti. Takto stručne možno zhrnúť dôvody chystanej reorganizácie MHD. Podrobnejšie hovoríme s Pavlom Pařízkom, riaditeľom Dopravného závodu Slovenskej autobusovej dopravy Prievidza.
Pripravované zmeny v MHD sú azda najrozsiahlejšie za posledné dve desaťročia. Čo bolo hlavným impulzom pre tento krok?
Bolo ich niekoľko. Súčasná dopravná situácia v meste Prievidza, súvisiaca s množstvom obchádzkových trás, požiadavky občanov, preštudovali sme všetky, ktoré k nám smerovali od zástupcov jednotlivých volebných obvodov za posledných osemnásť mesiacov, ekonomická situácia a nutnosť zefektívnenia MHD.
Spomenuli ste ekonomickú situáciu. Vo všeobecnosti platí, že preprava cestujúcich je stratová. Je to tak aj v MHD Prievidza a Bojnice?
Áno. Hospodárenie MHD Prievidza a Bojnice vlani skončilo so stratou viac ako 11 miliónov korún. V tomto roku očakávame zníženie tržieb dopravných činností o 5 % z dôvodu zvýšenia dane z pridanej hodnoty, ktoré sme zatiaľ nepremietli do výšky už i tak dosť vysokého cestovného. Mesačná strata v hospodárení MHD je do 600 000 korún. Vplyv na tento fakt má aj pokles cestujúcich, ktorý priamo súvisí s poklesom zamestnanosti a kúpyschopnosti obyvateľov. Veď pokiaľ sme v roku 2002 prepravili v MHD viac ako 7 miliónov cestujúcich, vlani to bolo len 5 600 000 ľudí. Aj tento nepriaznivý vývoj nás podnietil k reorganizácii a optimalizácii mestskej hromadnej dopravy.
Môžete konkretizovať niektoré požiadavky občanov Prievidze, ktoré ste zakomponovali do pripravovanej reorganizácie MHD a nových cestovných poriadkov?
Za zásadné považujeme požiadavky občanov, aby spoje do bojnickej nemocnice prechádzali aj ulicou Janka Kráľa (staré sídlisko), posilnenie spojenia so sídliskom Zapotôčky do nemocnice a prepojenie sídliska Kopanice so sídliskom Zapotôčky.
Zmení nová koncepcia MHD všetky linky v okresnom meste a Bojniciach, na ktoré boli cestujúci zvyknutí?
Zachované zostanú spoje, ktoré občania poznajú ako 2, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15 a 16. Zrušená budú 1, 3, 5, 9, 10, a 13. Naopak pribudnú linky 140, 150, 151, 170, 190 a 191. Pre nové číslovanie sme sa rozhodli preto, aby neboli občania dezorientovaní, vedeli, kam ktorá linka smeruje. Jednoducho na staré „číslovanie“ spojov musia zabudnúť.
Anketa, do ktorej sa občania môžu už tri týždne zapojiť, svedčí, že sa na zmeny v MHD dôkladne pripravujete. Neobávate sa, že cestujúca verejnosť ich neprijme?
Zmena je nevyhnutná. Z našej strany, myslím si, robíme všetko, aby sme čo najviac požiadaviek občanov akceptovali. Preto sme vlastne začali s anketou, cestujúci majú k dispozícii aj odkazovú schránku, svoje názory môžu prezentovať aj elektronicky.
Stretávate sa s odozvou, reagujú občania na pripravované zmeny?
Doposiaľ sa nám vrátilo zhruba tisíc ohlasov. Jedna tretina z nich je priaznivá, druhá nepochopila podstatu liniek 150 a 151. Chcem zdôrazniť, že sú to protismerné linky, t. z. trasu majú totožnú, začínajú však oproti sebe. Práve číslovaním chceme rozlíšiť odkiaľ autobus vychádza, aby cestujúci vedeli kam vlastne spoj smeruje. Posledná tretina ohlasov je od občanov, ktorí vôbec nepochopili filozofiu a nutnosť pripravovanej zmeny.
S požiadavkami občanov ste sa už aj zaoberali a zaradili ich do pripravovaného cestovného poriadku?
Akceptovali sme negatívne ohlasy na prepojenie sídliska Kopanice so starým sídliskom. Preto sme sa rozhodli, že linka 140 pôjde aj k Magure a to zhruba v dvadsať minútových intervaloch. Už teraz sme zrušili plánovanú linku 141, zachováme pôvodnú jedenástku, ktorá bude jazdiť tak, ako jazdila. Pravdepodobne nezrušíme ani spoj č. 4, ktorým posilňujeme silnú prevádzku. Na základe doterajších ohlasov sme sa rozhodli, že ponecháme aj linku č. 15, ktorá bude obsluhovať aj sídlisko Žabník a pôjde do Dubnice.
Budete i naďalej ústretoví k požiadavkám občanov?
Samozrejme. Ak majú pocit, že treba niekde autobus pridať, posilniť spoje, alebo skrátiť medzi nimi intervaly, pokryť určitú časť mesta - stále môže svoje námety posielať. Ak sa s nimi stotožníme a zelenú dostaneme aj od odboru dopravy MsÚ v Prievidzi, dopracujeme ich do cestovného poriadku.
V návrhu nového cestovného poriadku zatiaľ nie je zakomponovaná doprava žiakov, vyskytuje sa aj niekoľko tzv. hluchých miest. Ste si toho vedomí... Ako to teda bude?
Dopravu žiakov chceme úplne vylúčiť z normálnych spojov. Zriadime pre nich mimoriadne, určené skutočne len pre deti. Túto úlohu budeme riešiť v súčinnosti s Mestským úradom v Prievidzi. Už dnes poznáme počty detí, vieme koľko a kam musíme dopraviť. Mimoriadne žiacke spoje začnú premávať v septembri.
Mimoriadne spoje budú výlučne žiacke, alebo plánujete prepravu cestujúcich nimi posilniť aj v iných aglomeráciách?
Podľa požiadaviek bude z Prievidze zo stanice premávať počas leta spoj ku kúpalisku Čajka v Bojniciach. Tiež pôjde priamo, nebude zachádzať na sídliská. Ak bude treba, sme schopní posilniť tento smer viacerými autobusmi. Na kúpalisko sa občania dostanú aj linkou č. 191. Na základe požiadaviek občanov sme ju presmerovali, bude vychádzať z Dlhej ulice a pôjde, aspoň spoje v čase silnej premávky, aj do kúpeľov. Nebudú tu však parkovať, ale pokračovať v jazde. A aj o to nám pri reorganizácii MHD išlo. Aby autobusy neparkovali v meste, na stanici, ale vo svojej „domovskej“ stanici. Aj nám to niektorí občania vyčítali, že takmer všetky spoje sme nasmerovali na SAD-ku. Podľa nás je to logické. Zaparkované autobusy nebudú nikde zavadzať. Okrem toho, v tejto lokalite, kde sídli naša firma, vyrastie čoskoro nová obytná zóna. Aj sem budú chcieť občania cestovať.
Z návrhu nových trás je jasné, že najdlhšou bude linka č. 150 a 151. Natíska sa otázka, či nepočítate s úpravou cestovného, aby bolo ´spravodlivejšie´?
Sme si vedomí, že mestskú hromadnú dopravu v Prievidzi a Bojniciach budú tvoriť krátke a dlhé linky. Práve preto uvažujeme o zrušení prestupových cestovných lístkov, v budúcnosti so zriadením tarifných pásiem, podľa ktorých by sa odvíjala výška cestovného. Základnou filozofiou všetkých zmien v MHD je poskytovať služby občanom, poskytovať ich však kvalitne, na úrovni a efektívne.
Zatiaľ hovoríme o Prievidzi a Bojniciach. Nastanú zmeny aj v MHD Handlová?
V ďalšom časovom horizonte by sa aj v tomto meste mali udiať zmeny. Sú však podmienené vybudovaním odsúhlasených autobusových zastávok, čo je investícia mesta, a úpravou ciest ako takých. Najmä v okrajových oblastiach. Nemalú rolu však bude zohrávať aj ekonomika. Linky, ktoré budú mať málo cestujúcich zrušíme, naopak, posilníme tie, ktoré chodia preplnené.
HARMONOGRAM
Pripomienky verejnosti (anketové lístky, odkazová schránka 16611, e-mail) do 14. mája 2004
Spracovanie cestovných poriadkov, denných príkazov a zosúladenie pripomienok občanov do 30. júna 2004
Skúšobná premávka nových liniek od 1. júna 2004
Ostrá premávka od 1. augusta 2004
Tlač nových cestovných poriadkov september 2004.
Pripravila: Viera KLASOVITÁ
Text k foto
Pavel Pařízek, riaditeľ DZ, SAD Prievidza