ich žiaci. Mnohí ľudia ich totiž vnímajú skreslene, či dokonca negatívne. No aj keď majú mentálne postihnutie, vedia byť tieto deti šikovné, tvorivé, usilovné, vedia sa tešiť zo svojej práce.
Podľa riaditeľky ŠZŠI v Prievidzi Anny Beláčkovej väčšina vystavených výrobkov mala nejaký súvis s najkrajšími sviatkami roka. „Vianočná téma je aj pre tieto deti veľmi zaujímavá, veď sa na sviatky tešia. Pri práci požívali rozmanité materiály. Od papiera, cez lepenku, sklo až po modelovacie hmoty. Použili pri tom rozličné techniky a pracovné postupy.“ Aj toto konštatovanie je dôkazom, že deti zo špeciálnej školy sú tiež šikovné. „Medzi ľuďmi stále prevláda názor, že nič nevedia. Je to však omyl. V našej škole deti vzdelávame aj vychovávame. Väčšina z nich má nejaké mentálne postihnutie, niektoré majú dokonca kombinované poruchy. S takými žiakmi sa nepracuje ľahko, pretože majú rôzne stupne retardácie. Najťažšia práca je na pleciach pedagógov, ktorí sa starajú o autistické deti,“ zdôraznila A. Beláčková.
Vstupné na výstavu bolo dobrovoľné. Peniaze budú použité na nákup ďalšieho pracovného materiálu a učebných pomôcok. Podobne ako iné školy, aj ŠZŠI v Prievidzi sa borí s finančnými problémami. „Peňazí je naozaj málo a my sa tešíme z každej koruny, ktorú sa nám podarí získať. Naše deti pochádzajú zo sociálne slabších vrstiev, preto nemôžeme pomoc očakávať z tejto strany. Musíme sa preto my sami snažiť, aby sme našli dostatok prostriedkov na kvalitnú prácu s našimi žiakmi. Máme šťastie, že ešte vždy nájdeme dosť ľudí dobrej vôle a dobrého srdca,“ hovorí s vďačnosťou A. Beláčková a pripomína, že rozvíjať u týchto detí manuálnu zručnosť je veľmi dôležité. „Kým v jednej oblasti im príroda ubrala, v inej im zas pridala. Niektoré deti rady recitujú a spievajú, no prevažná väčšina má bližší vzťah k práci v dielňach. A to je dobré. Mnoho z týchto žiakov totiž nájde v dospelosti uplatnenie v nejakom remesle, vo fyzickej práci. Rozvíjať v nich pozitívny vzťah k práci je preto našou úlohou.“
Autor: mak