PRIEVIDZA. Po niekoľkoročnom a veľmi intenzívnom úsilí sa prievidzskej spoločnosti vyrábajúcej ľahké lietadlá podarilo ukončiť certifikáciu prvej verzie lietadla WT9 Dynamic LSA.
„Výroba lietadla začne už čoskoro, pre prvého zákazníka by malo byť k dispozícii na budúci rok vo februári,“ informoval marketingový manažér spoločnosti Miroslav Maťaš.
„Certifikát, ktorý sme získali je celoeurópsky, doteraz sme lietadlá vyrábali v kategórii UL, do celého sveta sme ich predali viac ako sedemsto,“ povedal Ján Hrabovský, riaditeľ spoločnosti.
Prievidzské lietadlá brázdia oblohu v celej Európe, najmä vo Francúzsku a Nemecku, sú však i v Austrálii, na Novom Zélande a napríklad i na Havajských ostrovoch. Podľa slov riaditeľa spoločnosti lietajú ich stroje na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy.
UL kategória však má nevýhodu v tom, že každá krajina má vlastné predpisy. To znamená, že do každej krajiny je nutné mať iný certifikát, čo znamená i vyššie náklady.
„Je to byrokracia, v každom štáte iná a zdržuje nás,“ povedal.
V kategórii LSA však certifikát platí pre celú Európu.
„Umožňuje nám to voľne predávať naše lietadlo v každej krajine Európy,“ dodal.
Certifikácia nového typu lietadla sa robila pod kontrolou Európskej agentúry pre bezpečnosť civilného letectva (EASA) v Kolíne nad Rýnom.
„Tento európsky letecký úrad zjednocuje predpisy pre celú Európu,“ spresnil.
Na začiatku to vyzeralo tak, že celý proces certifikácie bude jednoduchý.
„Postupne však došlo k tomu, že sme museli prepracovať i samotné lietadlo a jeho systémy,“ povedal.
Prievidzská spoločnosť dosiahla certifikáciu svojho výrobku vlastnými silami, nezobrali si na pomoc externú spoločnosť.
„Sme malá firma, ktorá žije iba z leteckej výroby. To, čo zarobíme, investujeme ďalej,“ prezradil.
„Trvalo to síce dlhšie, ale vďaka tejto skúsenosti sme vybudovali konštrukčnú kanceláriu s ôsmimi odborníkmi, ktorí si prešli celým, zložitým procesom a naučili sme sa robiť certifikáciu, čo určite využijeme i do budúcnosti,“ povedal.
Certifikácia prvej verzie lietadla trvala spoločnosti päť rokov. Je určená pre letecké školy. Druhá verzia bude určená pre aerokluby a jeho úlohou bude i rozťahovať vetrone.
„Predpokladáme, že túto druhú verziu stihneme scertifikovať v priebehu budúceho roka, pretože už máme know-how,“ informoval. Dokončením certifikácie prvej verzie lietadla sa zvýšila prestíž prievidzskej spoločnosti a zvýšil sa i počet objednávok.
„Predpokladáme, že v priebehu nasledujúceho pol roka budeme prijímať nových zamestnancov, malo by to byť okolo dvadsať ľudí do výroby,“ prezradil.
„Prvá myšlienka vyrábať malé dvojmiestne lietadlo vznikla v Bratislave. Prievidžan Tadeáš Wala vymyslel a nakreslil konštrukciu. Po dvoch rokoch však došiel partii kamarátov pracujúcich na malom lietadle entuziazmus i peniaze a celý projekt sa preniesol sem,“ povedal.
Prievidzská spoločnosť pracovala v roku 1999 na prvom prototype, druhý prototyp bol zalietnutý v roku 2000 a odvtedy začali vyrábať ultraľahké lietadlá WT9 Dynamic UL.
„Nové WT9 Dynamic LSA je pokračovaním lietadla WT9 Dynamic UL,“ spresnil.
Ultraľahké lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť 450 kilogramov.
LSA kategória je limitovaná hmotnosťou šesťsto kilogramov.
„Výroba nového lietadla trvá približne štyri mesiace, každý týždeň sa jeden kus začína, takže v súčasnosti máme rozrobených asi štrnásť lietadiel,“ ukončil.